Se laitteli iltapäivällä viestiä, jossa kyseli voisiko 4v lähteä sen kanssa hakemaan niiltä hiekkalaatikkoa tänne meille. Hiekkalaatikkoa, jonka 1v:n kummisetä on tehnyt lapsille. Menin sitten lupaamaan, koska 4v on niin isänsä perään. 4v lähti ja he toivat hiekkalaatikon ja lähtivät vielä niille. Eikä siinä mitään, mutta pyysin, että se tuo 4v:n ajoissa kotiin, että saan molemmat nukkumaan niinkuin normaalistikin. He tulivat myöhässä. Ja 1v oli juuri nukahtanut. 1v heräsi ja show oli valmis. Se yritti nukuttaa 1v:tä ja minä 4v:tä. Se ei saanut 1v:tä nukkumaan, meinasi lähteä, joten minun piti ottaa 1v pois sängystä (ähäkutti äiti, nytpä tiedän, että jos en heti nuku, voin päästä sängystä poiskin, ajatteli 1v.) ja yrittää vielä saada 4v:n hampaat pestyä ja lapsi sänkyynsä. Ei onnistunut. Sitten se palasi ulkoa ja nukutti 4v:n. 4v oli aivan sippi, joten nukahti miltei heti. Mutta 1v..... Ei nukuta tippaakaan, onko isi täällä, miksi pitäisi nukkua kun ei kiinnosta ja koirakin juoksee ja haukkuu. Se lähti taas ja minä jatkoin 1v:n nukuttamista.

Kolme tuntia meni. Ennenminkin 1v olisi nukahtanut, mutta kun se ääliö tuli vielä kerran. Tuli tuomaan hiekkakuormaa. Aiemmin se sanoi, että ilmoita kun 4v nukkuu, niin se tuo sen kuorman. Joo´o. Kyllä 4v nukkui, muttei 1v. Ja taas 1v piristyi, kun se peruutti makuuhuoneen ikkunan alle sen hemmetin hiekkakuorman kanssa. 1v näytti ja kokeili kaikki vanhat ja läjän uusiakin temppuja. Kuten, heitän tutit sängystä lattialle. Joo, just sinne seinän puolelle. Nousen pystyyn, montako kertaa äiti hermostumatta laskee takaisin sänkyyn. Potkin peiton pois, haluan sen takaisin. Vaadin äidin kättä silittämään, eikun kasvojen viereen (sitten voi heittää tutin pois ja purra..). Kitisen. Huudan suoraa huutoa. Ja joka välissä huijaan äitiä, laitan silmät kiinni ja olen nukkuvinani. Ja kun äiti melkein jo huokaisee helpotuksesta, niin kampean itseni pystyyn aivan pirteänä. Kolme tuntia.. 

Ja kun minä aioin imuroida, kun saan lapset nukkumaan. Imuri odottaa nyt sitten huomista (tai viikonloppua. Tai ensi viikkoa).

Asiasta toiseen. Olen paljon ajatellut tuota väkivalta-asiaa. Ja sitä miksi minun piti laittaa nuo lainaukset... Tajusin, että minä tarvitsen niitä. Salattuun blogiini laitoin vielä seuraavan:

  Kaikki syyt väkivallan käyttämiseen ovat tekosyitä, -sitä ei oikeuta humala, stressi, riitely, mustasukkaisuus, menettämisen pelko, avioeron ahdistus, uskottomuus, seksuaalinen torjunta.

Tuo on minun mielestäni tosi tärkeää muistaa! Tuota hoen itselleni, kun meinaan uskoa sen puheet, että haukkuminen ja huorittelu on minun syytäni. Että jos minä muuttuisin, tai tekisin niin tai näin. Väärä aikamuoto, siis jos minä olisin muuttunut...